رزم فردوس

رزم فردوس

رزمی

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1





sanda

sanda

انجمن وبلاگ نویسان



جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای نوحه برای وبلاگ


ورزش از دیدگاه قرآن

1.تقرب به خدا

 

در تفكر اسلامی انسان عبث و بیهوده وسرگردان آفریده نشده است(افحسبتم انما خلقنا كم عبثا و انكم علینا لا ترجعون ).آیا چنین می پندارید كه ما شما را بازیچه و بیهوده آفریده ایم و هیچگاه به ما بازگشت نخواهید كرد؟

غرض از خلقت انسان این است كه او با توجه به استعدادهای فراوانی كه در وجودش قرار دارد و با مدد عقل خویش و بهره گیری از خرد دیگران استعدادهایش را شناسایی و تقویت نموده و از راه شكوفائی این استعدادها به قله رشد وكمال انسانی دست پیدا كند كه این رشد و بالندگی در تفكر دینی چیزی جز تقرب به خداوند كه سرچشمه همه قدرتها و زیبائیها می باشد نیست.

در اینجا باید سؤال كنیم كه آیا تقرب به خداوند جز از طریق عمل به احكام و دستور های الهی حاصل می گردد ؟ و آیا انجام اعمال و تكالیف دینی چون نماز، روزه، جهاد، حج و امثال اینها بدون داشتن بدنی سالم و اندامی نیرو مند و روحی با نشاط امكان پذیر است؟ هرگز !

پس ورزش می تواند به انسان مؤمن توانائی وسلامت بهتر و بیشتری را بدهد كه از آنها بعنوان بهترین وسیله برای اداره تكالیف دینی و در نتیجه تقرب به خداوند استفاده نماید.

قرآن كریم در معرفی یكی از پیامبران الهی بنام طالوت می فرماید:(ان الله اصطفیه علیكم و ان سبطه فی العلم والجسم).خداوند طالوت را بعنوان رهبر و فرمانروا بر شما انتخا ب كرد و دانش وتوانائی جسمی او را فزونی بخشیده است .

در این آیه علاوه بر دانش و توانائی علمی ، نیرومندی و توانائی جسمی را برای انجام رسالتهای الهی معیار گرفته است و اگر این معیار نادیده انگاشته شود هدف از ارسال رسل تحقق پیدا نخواهد كرد.

پیامبر بزرگ اسلام را كلامی است كه توجه به مفهوم آن می تواند منظور ما را در این قسمت ازبحث روشنتر گرداند .قال النبی:( المؤمن القوی خیر واجب من المومن الضعیف). مومن قوی و نیرومند بهتر و محبوبتر از مومن ضعیف و ناتوان است.

شاید رمز اینكه مومن قوی از مومن ضعیف بهتر است این باشد كه مومن قوی در انجام تكالیف دینی موفق تر، و در نهایت وسیله تقرب به خداوند برای او بیشتر از مومن ضعیف است و همچنین قدرت ونیرومندی انسان مومن موجب می گردد تاخیر و بركت شخصی و اجتماعی او گسترده تر باشد.

2.تعادل جسم وجان

 

انسان در اندیشه دینی موجودی است مركب ، كه از جسم و جان بوجود آمده است و این دو با یكدیگر چنان ارتباط دارند كه هر گاه یكی از آنها تحت تاثیر عاملی بیرونی و یا درونی قرار بگیرد دیگری نیز به میزان شدت آن عامل متاثر می شود.

بر این اساس بین تن و روح بطور مداوم داد و ستد وجود داردو دریافتها و باز پرداختهای هر كدام بر اساس یك سلسله تاثیر و تاثر انجام می پذیرد.

مولای متقیان حضرت علی (ع) در بیان تمثیلی ارتباط تن و جان را اینچنین بیان

 

می كند:(الروح فی الجسد كالمعنی فی الفظ). روح در جسم آدمی همانند معنی در لفظ است.

چنانكه پیش از این هم در تعریف ورزش اشاره كردیم در فرهنگ فارسی به ممارست و تمرینهای منظم ومكرر بدنی كه در جهت تقویت جسم انجام میگیرد ورزش گفته می شود ولی در فرهنگ عربی به ورزش (ریاضه ) گفته اند . توجه به مفهوم واژه( ریاضت) ورزش را در سطحی

بالاتر و محتوائی ژرف و سازنده تر قرار می دهد.

ریاضت كه به معنای تحمل رنج و تعب برای تهذیب نفس می باشد از روشهای سازنده ای است كه انسانهای بزرگ و با شخصیت ، خود را مدیون اتخاذ چنین روشی در دستیابی به موفقیت می دانند.

ریاضت یعنی مقاومت در صحنه های كشمش نفسانیت و عقلانیت ، یعنی پایداری در مبارزه بین شهوت و فطرت ، كه انسان در این درگیری با مهار شهوت ونفسانیت و با مقاومت در برابر افزون طلبی نفس ، اعتدال را بر بینش و روش خود حاكم گرداند.

ورزشكار در حقیقت با ریاضت و ورزش قوای متضاد درونی را تعدیل و قدرت تعادلی خویش را تنظیم می كند زیرا كمال انسان در ایجاد تعادل در یك سو و گرایشهای فطری و فرا مادی از سوی دیگر ، و به همین خاطر است كه جامعه همیشه از ورزشكاران انتظار بر تریهای اخلاقی و فضائل انسانی داشته است. در تاریخ ملت ما چنین بوده است كه ورزشكاران بعنوان انسانهای با فضیلت و الگوهای اخلاق و انسانیت مطرح بوده اند و این پهلوانان نبز نمونه های فراوانی از آنان به ما معرفی می كنند.

پهلوانی در مسلك اسلامی –ایرانی ما با فتوت و جوانمردی عجین است و از دیدگاه عرفانی و تمثیلی وصف كسی است كه به كمال فطرت خود می رسد .

مادام كه انسان بازیچه شهوات ، هواها و هوسها ، آلودگیها وشرایط انسانی خود است از نظر معنوی، فردی نا بالغ بیش نیست به تدریج كه خود را از این وابستگی ها و خصوصیات شیطانی رها می كند مفهوم انسان اندك اندك در او تحقق پیدا می كند و چون این كمالات معنوی در وی متجلی گردد(فتی )می شود.

جوانمرد صاحبدلی است كه فطرت انسان در وی به كمال می رسد یعنی انسان با تجلیات الهی از خصوصیات عاطفی به طرف كمالات عقلی پیش می رود.

ملا حسین كاشفی د فتوت نامه سلطانی در قرن نهم فتوت را چنین تعریف كرده است :

(جلب افعال زكیه و صفات حمیده ، و سلب اعمال قبیحه و اخلاق رذیله از راه تجلیه و تخلیه و تزكیه و تصفیه .)

ایرانیان جوانمردی را شامل سه مرتبه می دانسته اند:

 

(سخا)یعنی هر چه دارد دریغ نكند (صفا) یعنی سینه را از كینه پاك كند.(وفا)با خدا و خلق خدا.

 

نخستین فطب دایره فتوت را ابراهیم خلیل می دانسته اند و او را (ابوالفتیان )می گفتند و پس از او یوسف پیامبر و سپس یوشع بن نون ، چهارم اصحاب كهف و پنجم امام علی ابن ابیطالب كه او را (فتی مطلق ) می كفته اند و در هر زبان به شیخی و مریدی قابل بو ده اند شریط ارادت را پنج شرط می دانسته اند : اول توبه به صدق ، دوم ترك علایق و انفاق در دنیا ، سوم دل با زبان راست

داشتن ، چهارم اقتدای درست كردن ، پنجم در مراد را بر خود بستن.

آیین پهلوانی در فرهنگ ما آیین سیر و سلوك است و پهلوانان و ورزشكاران ما عارفانی بودند كه هم جسم را تقویت می كردند و هم به تهذیب نفس می پرداختند و با تعدیلی كه بین جسم و جان بوجود می آوردند مصداق مجسم این آیه شریفه بوده اند كه خداوند می فرماید ( لقد خلقنا الانسان فی احسن التقویم). ما انسان را در بهترین و زیبا ترین شكل و نظام آفریدیم.

(تقویم ) به معنی درآوردن چیزی به صورت مناسب ونظام معتدل و كیفیت شایسته است و گستردگی مفهوم آن اشاره به این است كه خداوند انسان را از هر نظر موزون و شایسته آفرید ، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و عقلی ، چرا كه هر گونه استعدادی را در وجود او قرار داده و او را برای پیمودن قوس صعودی بسیار عظیمی آماده ساخته و با اینكه انسان ( جرم صغیری )است (عالم كبیر ) را در او جا داده است و آنقدر شایستگی ها به او بخشیده است كه لایق خلعت ( ولقد كرمنا بنی آدم ) شده است .

 

3. تعادل سلامتی

 

از دیگر عواملی كه در رشد و كمال انسان نقش اساسی داردسلامتی است زیرا راه پر فراز و نشیب كمال را كسانی طی می كنند كه از سلامت و عافیت بر خوردار باشند.

سلامتی از نعمتهای ارزشمندی است كه هر گاه از زندگی انسان رخت بر بندد نه تنها شیرینی های زندگی مبدل به تلخی می گردد بلكه بسیاری از درهای بالندگی و تعالی بر روی انسان مسدود می شود.زیرا انسانهای ناتوانی كه سلامتی خود را از دست داده اند هرگز قادر به انجام تكالیف و اداء مسئولیت های خود نیستند و كسانی كه چنین توفیقی از آنان كسب شود اگر چه گناهی ندارند ولی بركاتی كه از مسیر انجام مسئولیت شامل حال او بایدمی شد محروم است و همین موضوع كافی است تا در جهت كمال یابی و تعالی خواهی او مشكل ایجاد شود.

قال علی(ع):(الصحته افضل النعم). حضرت علی (ع) فرمود : صحت و سلامتی از برترین

 

نعمتهاست.

سخنی از پیامبر گرامی اسلام به ما رسیده است كه ما را نسبت به حقی كه بدن دارد هشدار

می دهد و می فرماید :(ان لربك علیك حقا و ان لجسدك علیك حقا و لا هلك علیك حقا ).

پروردگارت بر تو حقی ، و بدن و جسمت بر تو حقی دارد و خانواده ات نیز بر تو حقی دارد.

در این روایت حق بدن در ردیف حق پروردگار و حق خانواده قرار گرفته است و می توان

چنین نتیجه گرفت كه انسان هنگامی می تواند حق خدای خود و خانوده خویش را ادا كند كه دارای جسمی سالم و بدنی توانمند باشد.

آیا از سلامتی بعنوان گرانبهاترین نعمت نباید پاسداری كرد؟

پاسداری از سلامتی تا حدود زیادی از طریق ورزش تامین می گردد و لذا باید ورزش پاسدار سلامتی و مرزبان كشور عافیت بدانیم و با ورزش و حركتهای مختلف ورزشی سلامتی را به زندگی ارزانی داشته و كام حیات را با سلامتی شیرین نگه بداریم.

 

4.نشاط و انبساط

انسان اگر زندگی اش همراه نشاط نباشد نه تنها لذتی از زندگی نصیب او نمی شود بلكه درتسخیر قله موفقیت نیز نا موفق خواهد بود.

با ایجاد نشاط كدورتهای درونی و ملالتهای بیرونی از بین می رود روح انسان سبكبال می گردد و شكوفه های ذو ق و ابتكار ، صفا و صمیمیت ، محیط زندگی را به عطر عواطف معطر می سازد.

 

پیشوای هفتم شیعیان ،حضرت امام كاظم (ع) میفرماید : ( اوقات شبانه روز خود را به چهار بخش تقسیم كنید بخشی را برای عبادت خداوند ، بخشی را برای تامین معاش ساعتی را هم برای تعلیم و تعلم و رفع عیوب و نسبت به بخش چهارم می فرماید : و ساعتی را برای تفریح و ایجاد لذت و نشاط اختصاص دهید و با این ساعت برای انجام وظایف ساعات دیگر ، نیروی لازم را تامین كنید.

ورزش یكی از عوامل موثر ایجادانبساط خاطر است ، خستگی ها را از تن می زداید . ملامتها را از روح می شوید و موجبات تجدید قوا را فراهم می كند

 

5 . زیبائی و تناسب اندام

در تعلیمات اسلامی زیباگوئی و زیبا خواهی و زیبا سازی مورد تشویق و تائید قرار گرفته است . خدای اسلام كه خالق نظام احسن خلقت می باشد در كمال زیبائی است و دوستدار زیبائی هاست.

ان الله جمیل و یحب الجمال. خداوند زیباست و زیبائی را دوست می دارد.

در میان پیامبران الهی حضرت یوسف به زیبائی معروف است و جمال زیبا یكی از امتیازات این پیامبر است . در روایات آمده است كه قرآن را با صوت زیبا بخوانید چون صوت زیبا بر زیبائی قرآن می افزاید و در تاثیر گذاری نقش دارد .

سعدی در گلستان داستانی را نقل نموده كه بیان آن خالی از لطف نیست ((نا خوش آوازی

ببانگ بلند قرآن همی خواند ، صاحبدلی بر او بگذست گفت ویرا مشاهره (مزد یا مقرری ماهانه ) چندست ؟ گفت : هیچ ، گفت : پس این زحمت خود چندین چرا همی دهی ؟ گفت : از بهر خدا می خوانم . گفت : از بهر خدا مخوان !))

 

گر تو قرآ ن بر این غلط خوانی ببری رونق مسلمانی

 

بنا براین اگر زیبائی را بعنوان ارزش تلقی كنیم و آن را محبوب و معشوق خویش بدانیم پس باید در حفظ و نگهداریش بكو شیم .آن علم موثری كه تناسب اندام را تضمین و زیبائی اجسام را تامین می دارد ورزش است .

پس با توجه به اصول یاد شده ورزش در فرهنگ اسلامی مورد تاكید قرار می گیرد و وسیله ای مناسب برای بالندگی و كمال انسان محسوب می شود.

 

 

 منبع: گروه سیمرغ رزم آوران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علیرضا تاريخ: یک شنبه 27 آذر 1390برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید (نصیحت یک معلم: 1-به تفکرات خودبنگرزیراکه واژه می شود 2-به واژه هابنگرزیراکه عمل می شوند 3-به اعمال خودبنگرزیراکه عادت می شود 4-به عادت هابنگرزیراکه سرنوشت می شوند 5-اعتقادبه قهرمانی قهرمان می سازذ ) لطفانظریادتون نره.... خوشحال می شم

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to razm-zahedi.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com